Roca-One Day Design Challenge-2022-nagrodzone projekty.jpg

Wyniki IV edycji konkursu Roca One Day Design Challenge 2022

15 października 2022 roku odbyła się już IV edycja konkursu Roca One Day Design Challenge.

07 lis 2022

Tegoroczna formuła konkursu Roca One Day Design Challenge zgromadziła 400 młodych talentów. Projektanci i architekci rywalizowali w tworzeniu innowacyjnych rozwiązań łazienkowych. Projekty powstały w zaledwie kilka godzin, na podstawie wytycznych ogłoszonych w dniu konkursu. Jakie projekty okazały się najlepsze?


15 października 2022 roku odbyła się już IV edycja konkursu Roca One Day Design Challenge. Organizatorem wydarzenia jest firma Roca. Brief z treścią zadania ogłoszono na początku dnia  konkursowego, a uczestnicy mieli zaledwie 7.5 godziny na stworzenie rozwiązania i umieszczenie go na stronie internetowej wydarzenia. Zadanie polegało na zaprojektowaniu elementów konstrukcyjnych do wykorzystania w toalecie szkolnej. Architekci i projektanci musieli uwzględnić potrzeby i zachowania młodzieży w wieku od 14 do 18 lat. Uczestnicy mogli zaprojektować konkretne rozwiązanie, np. Toaletę, czy umywalkę, jak i zestaw czy kombinacje wybranych elementów. Zwycięzcy zostali ogłoszeni na oficjalnym koncie konkursu na Instagramie @rocachallenge, natomiast nagrody wręczono podczas uroczystej ceremonii. Gala konkrusowa odbyła się 28 października 2022 roku w siedzibie Roca Polska w Gliwicach.

Roca-One Day Design Challenge-2022-nagrodzone projekty.jpg
Fot. Materiały prasowe Roca

Jury konursowe składało się z cenionych specjalistów ze świata architektury i designu w składzie:  dr Jan Kochański – asystent w Pracowni Projektowania Mebla na Wydziale Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, projektant, dr hab. inż. arch. prof. Politechniki Warszawskiej Radosław Achramowicz – kierownik Zakładu Projektowania i Teorii Architektury na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej i projektant oświetlenia, Agnieszka Kalinowska-Sołtys – architekt, Partner i członek zarządu APA Wojciechowski Architekci, prezes Stowarzyszenia Architektów Polskich, Tomasz Pągowski – charyzmatyczny projektant i prowadzący programy telewizyjne, Joanna Dec-Galuk – dyrektor marketingu Roca Polska.


Roca-One Day Design Challenge-2022-obrady jury.JPG
Fot. Materiały prasowe Roca
Roca-One Day Design Challenge-2022-laureaci konkursu.jpg
Fot. Materiały prasowe Roca

Jury podczas oceny prac kierowało się nie tylko oryginalnością i kreatywnością projektu. Brali też pod uwagę możliwości realizacji danej koncepcji w praktyce oraz przejrzystość i oprawę graficzną projektu. Prace musiały uwzględniać zrównoważony rozwój i oszczędność wody, zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju ONZ. 


Po ocenie wszystkich zgłoszeń, jury konkursu Roca One Day Design Challenge 2022 jako zwycięski projekt wskazali SAFESPACE”, autorstwa Dzianisa Pilipuka. Projektant wzornictwa przemysłowego otrzymał główną nagrodę w wysokości 1000 EURO. Jak uzasadnił członek jury, Tomasz Pągowski, który w imieniu jurorów skomentował wszystkie trzy nagrodzone koncepcje: „I miejsce zajął projekt, w którym postawiliśmy na prostotę. Mając na względzie potrzeby młodzieży w wieku 14-18 lat uświadomiliśmy sobie, że kluczem do zwycięstwa jest jednak prostota i łatwość zaadaptowania danego rozwiązania. Uwzględnienia pewnej prawdy czasu i miejsca, w którym będzie on wykorzystywany. Prostota jest kluczem, aby to się udało. Mieliśmy tutaj również do czynienia z dowcipnym podtekstem – że social media są w tym projekcie cały czas obecne, gdyż większość czynności można wykonać nogą, trzymając telefon ciągle w dłoni”.

Roca-One Day Design Challenge-2022-I-miejsce-SAFESPACE.jpg
Pierwsza nagroda: „SAFESPACE” – Dzianis Pilipuk
Roca-One Day Design Challenge-2022-laureaci konkursu3.jpg
Fot. Materiały prasowe Roca

Druga nagroda o wartości 700 EURO, trafiła do autora projektu  „MY WAVE”, Mateusz Przystarza z Politechniki Wrocławskiej. Jak wskazał Tomasz Pągowski: „Tutaj zainspirowała nas pewnego rodzaju koncepcja integracji w umywalkach. Mówimy o grupie docelowej 14-18 lat, czyli w zasadzie licealistach. Nie uciekniemy więc od technikaliów i kwestii social mediów, która jest „wszyta” w to młode pokolenie. Szanujemy to i szukamy do tego nowych form, adaptacji społecznej i pewnej przestrzeni, w której również social media znajdą się w łazienkach. Jak wiemy, młodzież nie wybiera wnętrz, lecz po prostu kieruje się tam, gdzie pojawia się idea przekazania czegoś tu i teraz”.

Roca-One Day Design Challenge-2022-II-miejsce-MY WAVE.jpg
Druga nagroda: „MY WAVE” – Mateusz Przystarz
Roca-One Day Design Challenge-2022-laureaci konkursu2.jpg
Fot. Materiały prasowe Roca

Na podium znalazła się również praca Bogumiły Borek z Politechniki Krakowskiej. Projekt „ROCA LOLLIPOP” otrzymał trzecią nagrodę oraz 400 EURO. „Kluczem do tego projektu był pewien manifest społeczny i w tych kategoriach właśnie go traktujemy. Jest on na swój sposób bardzo ciekawy, zaintrygował nas i finalnie znalazł się na trzecim miejscu”. Komentuje projekt Tomasz Pągowski.

Roca-One Day Design Challenge-2022-III-miejsce-ROCA LOLIPOP.jpg
Trzecia nagroda: „ROCA LOLIPOP” – Bogumiła Borek
Roca-One Day Design Challenge-2022-laureaci konkursu1.jpg
Fot. Materiały prasowe Roca

Konkurs Roca One Day Design Challenge jest organizowany przez markę Roca, wiodącego producenta i dystrybutora produktów do łazienek. Konkurs ma na celu zaangażowanie kreatywnych, młodych projektantów i architektów poniżej 30 roku życia do stworzenia nowych rozwiązań do łazienek w ciągu 1 dnia. Projekty mają przyczynić się do stworzenia zrównowarzonej, świadomej i przyszłości. Konkurs jest realizowany zgodnie z Celami Zrównoważonego Rozwoju Organizacji Narodów Zjednoczonych. Wskazane są w nich kluczowe kryteria dla każdego, współcześnie realizowanego projektu z dziedziny designu.


Konkurs roca One Day Design Challenge wspiera młode talenty, innowacyjnośc i rozwór współczesnego wzornictwa oraz jego wpływ na rozwiązywanie i zapobieganie problemom, takim jak kryzys klimatyczny i nowe realia społeczne. IV edycja Roca One Day Design Challenge odbyła się online. Taka forma umożliwiła realizację celów konkursu, jakimi są odkrywanie nowych, młodych talentów i umożliwienie im rozwoju zawodowego pod okiem doświadczonych ekspertów i specjalistów branży kreatywnej — członków jury konkursowego. 


Pierwszy konkurs Roca One Day Design Challenge odbył się w Hiszpanii w 2012 roku. W ramach kolejnych edycji realizowano go między nnymi w Argentynie, Bułgarii, Chinach, Hiszpanii, Indiach, Omanie, Malezji, Maroko, Polsce, Portugalii, Singapurze oraz Zjednoczonych Emiratach Arabskich. W krajach, gdzie nie było możliwości zorganizowania wydarzenia na żywo, konkurs odbywał się w formule online. 


Polska edycja Roca One Day Design Challenge 2022 realizowana była pod patronatem instytucjonalnym Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach, Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, Stowarzyszenia Architektów Polskich oraz Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej, zaś patronat honorowy nad inicjatywą sprawowała Polsko-Hiszpańska Izba Gospodarcza. Konkurs zyskał szerokie wsparcie patronów medialnych – redakcji: Architektura&Biznes, Architektura.info, Architekturadzisiaj.pl, ARCHITEKTURA-Murator, Budujemy Dom, Budujemydom.pl, Czas na Wnętrze, Cztery Kąty, Decoartel.pl, Design/Biznes, designdoc.pl, Dobrzemieszkaj.pl, Domni.pl, Domosfera.pl, Hometime.pl, InfoArchitekta.pl, Portal MAGAZIF, Pomyslnamieszkanie.pl, PropertyDesign.pl, Radio Chilizet, Sztuka-wnetrza.pl, Świat Rezydencji Wnętrz&Ogrodów, Weranda.