Jak zorganizować biurko w pracy?

Jak zorganizować biurko w pracy?

Czy zdajesz sobie sprawę, jak duży wpływ na naszą produktywność może mieć zorganizowanie biurka w pracy? Przestawiamy kilka kluczowych korzyści, które potwierdziły badania naukowe i które z pewnością przekonają Cię do wprowadzenia nieco porządku na swoim biurku.
2:00 min
0
0

Jakie korzyści daje dobrze zorganizowane biurko?


  • Po pierwsze, dobrze zorganizowane biurko sprzyja skupieniu. Jak pokazały badania naukowe, bałagan może być silnym bodźcem rozpraszającym, co zdecydowanie utrudnia koncentrację. Tymczasem na czystym, posortowanym biurku skupiamy uwagę przede wszystkim na zadaniach, które mamy do wykonania.


  • Po drugie, ryzyko zgubienia ważnych dokumentów czy notatek znacząco maleje. Nie do przecenienia jest również satysfakcja płynąca z szybkiego odnalezienia potrzebnych materiałów, które mają swoje wyznaczone miejsce.


  • Trzecim aspektem jest wpływ porządku na nasze samopoczucie. Harmonia i ład na biurku przekłada się na stan naszego umysłu – redukuje stres i pomaga w utrzymaniu pozytywnego nastroju podczas pracy.


  • Na koniec warto podkreślić, że zorganizowane stanowisko pracy buduje profesjonalny wizerunek w oczach współpracowników czy przełożonych. Dbając o porządek, pokazujemy, że jesteśmy odpowiedzialnymi, dobrze zorganizowanymi pracownikami.


Autor:
Redakcja
Data:
11.12.2023
Aktualizacja:
11.12.2024
Aranżacja biurka do pracy z niebieskim krzesłem
Uporządkowane biurko w pracy ma pozytywny wpływ na nasze samopoczucie. Fot. Sebastiaan Chia/Unsplash

Podstawowe zasady organizacji biurka


Rozpocznijmy od najważniejszej zasady, która powinna przyświecać nam przez cały proces organizacji miejsca pracy, a mianowicie zasady "mniej znaczy więcej". Celem nie jest zgromadzenie na biurku jak największej liczby przedmiotów, które mogą wydawać się nam niezbędne. Wręcz przeciwnie, warto zastanowić się, które z nich faktycznie są niezbędne, a które tylko przeszkadzają i rozpraszają naszą uwagę.


Dlaczego to takie istotne? Jak dowiedliśmy wcześniej, porządek na biurku wpływa na naszą produktywność. A zbyt duża liczba przedmiotów rozprasza uwagę i prowadzi do zwiększenia poziomu stresu. Oprócz tego, na przestrzeni biurka warto wyznaczyć strefy. Przykładowo, jedną strefę może stanowić miejsce do przeprowadzania rozmów telefonicznych, drugą miejsce do pracy na komputerze, a trzecią do ręcznego zapisywania notatek. Pozwoli to na utrzymanie ładu i zarazem spokojnej atmosfery podczas pracy.


Zabezpiecz się przed nadmiarem źródeł rozproszenia. Na naszym biurku powinny znaleźć się tylko najpotrzebniejsze rzeczy, które są nam niezbędne do wykonania pracy. Wszystko poza tym powinno trafiać do szuflad lub segregatorów. To fundamentalna zasada, o której warto pamiętać, bo to od niej zaczyna się nasza droga do efektywniejszej pracy.


Zaraz zaprezentujemy kilka konkretnych przykładów organizacji biurka, które pomogą Wam zastosować omówione przez nas zasady w praktyce.

Nowoczesne biurko z komputerem do pracy
Komfortowa i ergonomiczna aranżacja biurka ułatwia wykonywanie codziennych obowiązków. Fot. Domenico Loia/Unsplash

Przykłady organizacji biurka – od tradycyjnych do nowoczesnych

Na poprawę efektywności i samopoczucia podczas pracy może wpłynąć nie tylko redukcja liczby przedmiotów na biurku i podział przestrzeni na strefy, ale także styl i układ naszego stanowiska pracy. Istnieje wiele sposobów organizacji biurka - od tradycyjnych po minimalistyczne, aż po nowoczesne rozwiązania.


Tradycyjny układ biurka zakłada rozmieszczenie podstawowego sprzętu biurowego oraz codziennie używanych przedmiotów w taki sposób, aby były one łatwo dostępne. Zwykle obejmuje to sterty dokumentów, wiele przyborów do pisania, a przede wszystkim pełen kalendarz. Wadą tego układu może być natłok przedmiotów, który skutkuje chaosem, ale również ma swój urok i pewną funkcjonalność.


Z kolei układ minimalistyczny jest skrajnym przeciwieństwem tradycyjnego. Minimalizm w organizacji biurka polega na ograniczeniu liczby przedmiotów do niezbędnego minimum. Mało przedmiotów na biurku sprzyja skupieniu, zwiększa efektywność i sprzyja wydajnej pracy.


Nowoczesne biurka to przede wszystkim przestrzeń zaadaptowana do technologii. Stojak na laptop, ładowarka indukcyjna ukryta pod blatem, uchwyty na kable, ergonomiczna lampka biurkowa lub stołowa - te i inne elementy pozwalają na utrzymanie porządku i urządzenie efektywnego miejsca pracy na miarę XXI wieku.


Jak już widzimy, każdy układ ma swoje zalety i wady. Kluczem jest zrozumienie swoich potrzeb i preferencji, a następnie dostosowanie biurka do nich. Cóż może być lepszym sposobem na utrzymanie długoterminowego porządku niż biurko, które pokochasz?

Nowoczesny open space w biurze z biurkami
W przestrzeni open space może być trudno utrzymać porządek na biurku w pracy. Fot. Austin Distel/Unsplash

Jak utrzymać porządek długoterminowo?

Porządek na biurku jest tak jak utrzymanie dobrego zdrowia – dostrzec wartość można najczęściej wtedy, gdy zaniedbamy ich pielęgnowanie. Koncepcje układu biurka, które omówiliśmy wcześniej, są dobrą bazą do rozpoczęcia organizacji, ale najważniejsza jest konsekwencja w utrzymaniu porządku.


Kluczowym etapem jest rozwijanie nawyku codziennego sprzątania swojego stanowiska pracy. Koniec dnia jest idealnym czasem, aby zebrać wszystkie dokumenty, które rozłożyłeś na biurku, schować długopisy do szuflady i wytrzeć powierzchnię biurka. Ten prosty rytuał pomoże Ci utrzymać porządek i umożliwi świeży start każdego dnia.


Wprowadzenie systemu organizacji dokumentów to kolejny krok w utrzymaniu ładu. Czy to będzie tradycyjny segregator, stojak na dokumenty czy system elektroniczny — wybierz tę opcję, która najbardziej odpowiada Twoim potrzebom.


Nie zapominaj również o cyklach przeglądowych – raz w tygodniu lub raz w miesiącu przejrzyj wszystko, co masz na biurku, w szufladach i na półkach. Odrzuć to, czego już nie potrzebujesz, a resztę uporządkuj ponownie. Ta praktyka pomoże Ci utrzymać porządek długoterminowo


Organizacja biurka to nie tylko kwestia estetyki, ale przede wszystkim efektywności i dobrego samopoczucia. Zastosowanie powyższych wskazówek pomoże Ci ukształtować pozytywne nawyki i cieszyć się schludnym i funkcjonalnym miejscem pracy przez długi czas.

Podobne artykuły

Czy biurko z regulacją wysokości wpływa na produktywność?
ARTYKUŁ SPONSOROWANY
We współczesnym środowisku biurowym coraz więcej przedsiębiorstw poszukuje innowacyjnych rozwiązań ergonomicznych, które...
Ergonomiczne biurko i krzesło, bieżnia biurowa i piłka balansująca — na co zwrócić uwagę tworząc aktywne biuro?
Praca siedząca za biurkiem dominuje w naszym kraju. Wg statystyk 70 procent Polaków wykonuje taką pracę. Dodatkowo część...