Jakie kolory wybrać do biura?
Kolor ma znaczenie
Najlepiej w biurze sprawdzają się ciepłe, jasne kolory o małym nasyceniu. Wnętrze utrzymane w takiej kolorystyce działa uspokajająco, ale zarazem napełnia energią. Do tego sprawia, że wnętrze jest bardziej przytulne. Powinno się unikać mocno nasyconych barw, które mogą rozpraszać uwagę. Zdecydowanie lepiej sprawdzą się łagodniejsze, pastelowe lub złamane odcienie. Warto również mieszać kolory. Monochromatyczne pomieszczenia na dłuższą metę nużą i zmniejszają produktywność oraz poziom energii. Może to nawet zwiększyć ryzyko pojawienia się wypalenia zawodowego.
Ponadczasowa biel
Biel kojarzy się ze spokojem, łagodnością, czystością i swobodą. Ten odcień łagodzi emocje i obniża poczucie stresu. Optycznie powiększa przestrzeń, dlatego jest niezastąpiona w małych gabinetach. Jest doskonałą bazą dla innych kolorów, znacząco wpływa na postrzeganie innych barw: łagodzi nasycone odcienie i wytraca ich surowość. W gabinecie polecamy łączyć ją z błękitem lub zielenią – te świeże, naturalne zestawienia wprowadzą nas w pogodny nastrój i ułatwią skupienie na pracy. Biel świetnie sprawdzi się we wnętrzach osób kreatywnych, które cenią sobie spokój, samodzielność w działaniu oraz dużo niezależności podczas pracy.
Odcienie zieleni
Zielone kolory wzmacniają poczucie bezpieczeństwa i wewnętrznej równowagi. Są dobrym kolorem do wnętrz osób nadmiernie pobudzonych, mających problemy z zapamiętywaniem, koncentracją. Zielona ściana pozytywnie wpłynie na nasze samopoczucie i pewność siebie oraz pozwoli odpocząć oczom zmęczonym przy pracy z ekranem. Zieleń w gabinecie warto łączyć z bielą, odcieniami kremów, beżu i kości słoniowej lub delikatnymi żółciami. Będzie doskonałym tłem dla mebli wykonanych z drewna. Warto pomyśleć też o naturalnej zieleni w postaci rośliny doniczkowej. Nie tylko będzie stanowić estetyczny dodatek i poprawiać jakość powietrza, ale też poprawią jakość pracy. Według badań naukowców z uniwersytetów w Groningen, Queensland, Cardiff i Exeter, rośliny w miejscu pracy poprawiają produktywność nawet o 15 procent.
Niebieska paleta barw
Błękity kojarzą z profesjonalizmem i wzbudzają zaufanie. Odcienie niebieskiego sprzyjają koncentracji i kreatywnej pracy. Błękity i granaty mają pozytywny wpływ na poprawę skupienia, dlatego są doskonałą propozycją do gabinetów osób, którym zależy na poprawie wydajności pracy. Jeśli w naszym biurze spotykamy się z klientami, warto wykorzystać ciemne odcienie z dodatkami brązu, fioletu lub odcieni metali szlachetnych: zwłaszcza srebra i złota. Dodadzą przestrzeni prestiżu i wyszukanej, eleganckiej powagi.
Kolory ziemi
Wnętrza w uniwersalnych szarościach i beżach pozwalają na stworzenie neutralnych kompozycji. Łagodne odcienie dobrze sprawdzą się zarówno w gabinetach urządzanych w klasycznym stylu, jak i nowoczesnych wnętrzach. Szara paleta barw dobrze komponuje się z bielą i czernią, delikatne beże możemy przełamać ciemnymi odcieniami drewna.
Wnętrza w żółtych odcieniach
Słoneczne odcienie są przyjazne, wzbudzają pozytywne emocje i pozytywnie wpływają na kreatywność. Żółty stymuluje szybkie myślenie i ułatwia zapamiętywanie, dlatego świetnie sprawdzi się w gabinecie osób, których praca wymaga częstego przyswajania i przetwarzania informacji. Ten kolor polecamy stosować w małych wnętrzach, z ograniczonym dostępem światła, z małym oknem lub umieszczonym od strony północnej, lub wschodniej. W nadmiarze odcienie żółci mogą drażnić, dlatego ten kolor warto uzupełnić bielą lub zielenią, lub szarością. Jasnożółte ściany będą doskonałym tłem dla kolorowych obrazów i grafik lub wzorzystych zasłon.
Wyraziście, ale z rozsądkiem
Nie powinno się też nadużywać wyrazistych, intensywnych kolorów jak czerwony, pomarańczowy i żółty. Chociaż działają pobudzająco i napełniają energią, to mogą osłabiać koncentrację a nawet wzmacniać odczuwany stres. Dlatego lepiej zdecydować się na nie w miejscach, gdzie pracownicy nie są wystawieni na ich ekspozycję zbyt długo, jak chociażby kuchnia. W samej strefie biurowej mogą występować ewentualnie jako dodatki np. w postaci artykułów biurowych, segregatorów itd.