Home office - jak urządzić mały gabinet?
Home office w małym mieszkaniu
Ograniczony metraż wcale nie oznacza, że będziemy pracować na home office przy stole w kuchni lub na kanapie. Kącik biurowy możemy stworzyć nawet w małej kawalerce. Warto eksperymentować, ustawiając meble na różne sposoby. Pomoże to stworzyć i optycznie wydzielić strefę relaksu od kącika do pracy. Aby przestrzeń pozostała spójna i estetyczna, meble muszą być utrzymane w podobnym rozmiarze i stylu. Biuro w domu możemy schować za kanapą lub regałem, który oddzieli „pracownię” od części salonu.
Kącik do pracy w salonie lub sypialni
Jeśli nie chcemy wprowadzać kolejnych podziałów przestrzeni, biurko może znaleźć się w którymś z innych pomieszczeń. Stanie się wtedy integralną częścią innej strefy, która pozwala na swobodne przenikanie się funkcji. Meble powinny być wtedy utrzymane w podobnej estetyce, lub z jednej kolekcji producenta. Wtedy wnętrze będzie kompletne i spójne. Postawmy na praktyczne rozwiązania, aby wszystko, czego potrzebujemy do pracy, było w zasięgu ręki. Biurko z szufladami oraz znajdujący się obok regał pomogą utrzymać porządek w miejscu do pracy. Pozwólmy sobie na dodatki, które uprzyjemnią naszą przestrzeń: plakat, grafika czy roślina doniczkowa dopełnią domowe biuro nawet w niewielkim wnętrzu. Zabierzmy „rozpraszacze” z zasięgu wzroku – jeśli mamy problemy ze skupieniem uwagi, telewizor nie jest dobrym rozwiązaniem w okolicy kącika home office.
Gabinet w domu
Jeśli nasza praca z domu wymaga przyjmowania klientów lub interesantów – warto stworzyć przestrzeń reprezentacyjnego gabinetu. Aby goście czuli się swobodnie, a nasza przestrzeń sprzyjała rozmowom biznesowym na profesjonalnym poziomie, gabinet musi być osobnym pomieszczeniem. Jak urządzić gabinet, by osiągnąć taki efekt?
Komfortowe biurko, które najlepiej ustawić frontem do wejścia. Niezależnie od stylu wnętrza postawmy na modele praktyczne – z wygodną ilością schowków, szafek i szuflad. Mebel musi być przede wszystkim funkcjonalny. W nowoczesnych wnętrzach świetnie sprawdzą się biurka o prostych, eleganckich konstrukcjach w odcieniach klasycznego drewna. Warto zadbać też o uporządkowanie okablowania. Dzięki temu zmniejszymy ryzyko uszkodzenia sprzętu, przemyślany układ kabli nie będzie nas rozpraszać i zrobi profesjonalne wrażenie.
Aranżacja gabinetu
W domach mamy większe pole aranżacyjnego manewru: na miejsce do pracy możemy wykorzystać przestrzeń pod schodami, pomieszczenie gospodarcze lub poddasze. Możemy wykorzystać każdą pozornie nieustawną lub nierokującą przestrzeń na miejsce do pracy. Wnęka pod schodami lub przestrzeń pod nieustawną ścianką kolankową na poddaszu czy pomieszczenie gospodarcze mogą stać się praktycznym mini-gabinetem.
Gabaryty biurka powinniśmy dopasować do rozmiaru dostępnej przestrzeni. Do takich przestrzeni najlepiej sprawdzą się modele wyposażone w szuflady i mobilne kontenerki, które możemy dowolnie konfigurować, albo postawić na zabudowę wykonaną indywidualnie pod wymiar. Wykorzystajmy półki na organizery lub segregatory, które są nam niezbędne do pracy. Zadbajmy też o dobre oświetlenie – lampa sufitowa i punktowa lampka na biurko z możliwością regulacji kąta ustawienia oprawy.
W gabinecie potrzebujemy również miejsca do przyjmowania gości – wygodnego, tapicerowanego krzesła, fotela lub niewielkiej sofy. Praktyczne będą meble wykończone ciemną tkaniną – są mniej podatne na widoczne zabrudzenia. Warto zadbać o spójną estetykę naszego gabinetu. Nie powinniśmy przesadzać z dekoracjami ani (w zależności od branży) używać zbyt krzykliwych kolorów ani wzorów. Świetnie sprawdzą się neutralne odcienie szarości, beże i kremowe biele, błękit lub inne odcienie ziemi. Więcej o kolorach w biurze możecie przeczytać w tym artykule. W gabinetach kierujmy się zasadą „mniej znaczy więcej”.
Mały pokój do pracy w domu
Coraz więcej osób decyduje się na pracę z domu – na własny rachunek lub jako zdalny pracownik, np. zagranicznej firmy. Zyskujemy szeroki zakres autonomii, nie tylko pod względem planowania obowiązków, czasu i wymiaru naszej pracy ale również urządzenia prywatnego biura. Musimy dopasować je do rodzaju wykonywanej pracy, aby sprzyjało koncentracji i wspomagało efektywność, inspirując do podejmowania nowych wyzwań.
Gabinet na poddaszu
Poddasze to wyjątkowe wyjątkowo niedoceniona przestrzeń, która doskonale nadaje się na miejsce pracy. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest to, że gabinet w takim miejscu znajduje się z dala od codziennego zgiełku. Zapewni więc nam ciszę i prywatność nawet w domu pełnym mieszkańców. Zapewni nam też dużo światła słonecznego, szczególnie gdy są tam okna dachowe. Jest to jednak specyficzna przestrzeń, którą należy mądrze rozplanować. Dlatego bardzo ważne jest to jak urządzimy gabinet na poddaszu.
Warto podzielić pomieszczenie na strefy, które będą przeznaczone dla osoby siedzącej i stojącej. Skosy sprawiają, że nie możemy zagospodarować całej przestrzeni w jednakowy sposób. Ważna jest również kwestia światła. Co prawda okna na poddaszu sprawią, że nasze domowe biuro będzie miało dużą ilość światła, jednak może go być chwilami zbyt wiele. Wszystko zależy od pory dnia i kierunku świata, z której znajduje się pomieszczenie. Warto jest więc zaopatrzyć się w markizy lub rolety.